Cròniques de viatges Erupciones del Etna. Foto de Josep Miralles.

Published on maig 20th, 2013 | by Josep Miralles

Volcans de Sicília i Illes Eòlies

A mitjans d’abril, formant part d’un grup d’onze amics, vam fer el viatge “Trekking dels Volcans” de l’empresa turística italiana Slowtourist.

Malgrat que el cost del viatge va ser una mica més alt que si hi haguéssim anat pel nostre compte, fent cas dels encertats consells d’Slowtourist, vam contractar un guia. Aquest va resultar ser un jove eixerit i competent gràcies a qui vam poder dur a terme tot el programa sense entrebancs. A part de la valuosa informació que ens va anar donant, va saber també escollir la millor opció de transport per a cada ocasió,  ja que vam haver d’utilitzar quatre embarcacions per traslladar-nos entre les illes i tres minibusos privats per anar d’un punt a un altre.

Caldera del Vulcano. Foto de Josep Miralles.

El viatge va començar i acabar a Catània (Sicília), però d’aquesta illa vam passar de seguida a la de Vulcano per pujar al seu cràter de roques grogoses d’entre les quals emanaven grans nuvolades de gasos sulfurosos. Després ens vam banyar en una badia d’aigües escalfades per fonts termals submarines. Al vespre vam navegar fins a Lipari, l’illa més gran de  l’arxipèlag, on l’endemà vam fer una excursió fins a un penya-segat que ens oferia unes vistes fantàstiques de la veïna Vulcano. Al matí següent, amb el mar en calma absoluta i un sol radiant, ens vam traslladar en una petita embarcació descoberta fins a l’illa sempre fumejant del volcà Estròmboli, de perfecta forma cònica. De camí, però, ens vam aturar un parell d’hores a l’illa Panarea per visitar un poblat prehistòric.

L'Stromboli en erupció. Foto de Josep Miralles.

L’Stromboli en erupció. Foto de Josep Miralles.

Vam arrivar a Estròmboli per la tarda i vam pujar tot seguit fins a la meitat del seu vessant, a 400m, per admirar l’immens riu de lava que baixa des del cim fins al mar. Vam assolir aquest mirador a l’enfosquir i vam presenciar, corglaçats, l’erupció sincopada del volcà, 400 metres més amunt. Des d’allí, grans roques incandescents es precipitaven per la forta pendent, en una folla i fumejant carrera de mil metres, fins a capbussar-se al mar. Sense adonar-nos-en, encisats per l’espectacle, se’ns va fer de nit. Il·luminats amb llanternes vam iniciar el camí de retorn i, a l’arribar quasi a la base del volcà, vam parar en un restaurant per sopar a l’aire lliure, a la llum d’unes espelmes, gairebé a les fosques. No recordo haver gaudit abans d’un sopar tan exòtic: una deliciosa pizza (naturalment, vam escollir la “Vulcano”) regada amb cervesa local “Messina” i contemplant, entre exclamacions de sorpresa i admiració, la sensacional pirotècnia amb la qual ens entretenia el volcà, 700m més amunt.

Pujant l'Stromboli. Foto de Josep Miralles.

Pujant l’Stromboli. Foto de Josep Miralles.

Però això no va ser res en comparació amb l’espectacle que ens va oferir l’endemà l’Estròmboli, quan per la tarda vam pujar fins el cim. Va ser una ascensió força dura, de 935m amb forta pendent, però realment va valdre la pena: a l’arribar a dalt, quan el sol s’amagava ja darrera el mar, vam constatar que el volcà, en honor nostre, havia entrat en erupció continua, i vam tenir la sort de poder admirar, des de la vora del seu cràter, els impressionants sortidors de lava que ininterrompudament sorgien de la caldera uns 300m més avall i que s’enlairaven uns altres 300m per sobre dels nostres caps. Gràcies a ser el darrer grup del dia vam poder contemplar llargament aquell inaudit espectacle mentre es feia de nit. Després, il·luminats amb llums frontals i protegits de la pols amb mascaretes, ens vam deixar lliscar en un divertit descens per una altra vessant, aquesta coberta per un bon gruix de sorra volcànica, arribant així, ràpida i còmodament, al nostre hotel a la vora del mar.

El majestuós Etna. Foto de Josep Miralles.

Pel matí, aquest cop en una embarcació ràpida de tipus hydrofoil, vam tornar a Sicília, on ens vam traslladar a un hotel situat a la vessant sud de l’Etna, a 1900m d’alçada. Encara vam tenir esma de fer una sortida nocturna i contemplar el riu de lava que de mica en mica baixava des dels 3350m. L’endemà teníem pensat pujar fins ben a prop del cràter, però a causa de la forta activitat que presentava el volcà aquells dies, la policia no ens va permetre passar dels 2800m. Ja en vam tenir prou: des d’aquella alçada impressionaven les fortes explosions i els alts bolets de fum negre que es produïen al cim.

En resum, paisatges insòlits, gent amable, volcans actius i una bona oferta a un preu raonable. Si a tot això li afegim la sort que vam tenir per comptar amb una bona companyia i un temps excel.lent, només queda afegir un adjectiu a aquest viatge: inoblidable!

Volcanoes of Sicily and Aeolian Islands on Tripline

Tags: , , , , , , , , , ,

About the Author

Josep Miralles

Mitja vida a Barcelona i l´altra mitja a Lahti (Finlàndia). Enamorat de la Natura, on hi va a caminar sempre que pot. / Media vida en Barcelona y la otra en Lahti (Finlandia). Enamorado de la Naturaleza, por la que camina siempre que puede.

5 Responses to Volcans de Sicília i Illes Eòlies

1. eli says:

Hola! El proper setembre m’agradaria fer un viatge pels volcans de Sicília i illes Eòlies. La idea és anar a Catània i des d’alà començar la ruta. Coneixeu alguna empresa o guia amb qui fer la ruta? O potser per a alguna part no cal anar-hi amb guia?
    Gràcies!
    eli

• Hola, Eli!
      Aquest article el va escriure un col·laborador del nostre blog, en Josep Miralles, que va fer el trekking que descriu amb una agència italiana anomenada Slowtourist, que pel que sembla ja no disposa del web que tenia en el seu moment. Li consultarem si té algun altre contacte d’aquesta empresa i te’l farem arribar. Nosaltres no en coneixem perquè no hi hem estat, però sí sabem d’altra gent que hi ha anat pel seu compte.
      Ens sap greu no poder-te ajudar més.
      Que vagi molt bé el viatge!

2. Gràcies pels comentaris! Ja veiem que és un viatge molt recomanat i que deixa molt bons records! Una bona opció per als amants del senderisme que estiguin pensant on anar durant les vacances, que ja s’acosten.

3. José Antonio says:

Un artículo muy bueno. Nosotros conocemos Sicilia y Vulcano, pero no hemos tenido la suerte de verlos todos en plena actividad. Realmente es un viaje que vale la pena para todo amante de la naturaleza en estado puro.
    Después de leer esto y ver las fotografias tengo ganas de volver y de paso visitar la espectacular Strómboli.
    Un saludo
    José Antonio

4. Ibana i Marc says:

Quins records amb aquesta entrada! Nosaltres vam estar a l’Etna i a les Eòlies al 2005. És una experiència brutal que recomanem a tothom. És un viatge que no és car i que és a aquí al costat i et recompensa amb unes experiències increïbles!