Cròniques de viatges Desierto Erg Chebbi Gran

Published on desembre 11th, 2013 | by companysdeviatge

L’alba al desert d’Erg Chebbi al Marroc

Caravana de dromedaris al desert d'Erg Chebbi

Caravana de dromedaris al desert d’Erg Chebbi

Diu la llegenda que sota les belles dunes d’Erg Chebbi jeuen sepultats per voluntat divina els rics habitants de l’antic poble de Merzouga, que durant una festa van negar la seva hospitalitat a una dona i els seus fills famolencs. Erg Chebbi és l’únic desert de sorra del Marroc i Merzouga s’ha convertit en la seva porta d’entrada per als viatgers que desitgen contemplar de prop un paisatge envoltant i hipnòtic com n’hi ha pocs.

Molt a prop de la frontera amb Argèlia, el Sàhara marroquí s’estén al llarg de 22 quilòmetres de nord a sud i 5 quilòmetres d’est a oest. Les dunes de sorra fina i daurada s’endevinen al fons d’una carretera pedregosa, de sorra negra i completament solitària on se succeeixen indicadors d’hotels que a simple vista no es distingeixen. Seguim la fletxa d’un d’ells, Auberge du Sud, que Viajes Marrakech va triar amb encert per a la nostra experiència al desert.

Campament de haimes al desert d'Erg Chebbi

Campament de haimes al desert d’Erg Chebbi

Després del tradicional te de benvinguda, ens afanyem a pujar als dromedaris que ens porten fins al campament i avançant entre les dunes contemplem la fugaç posta de sol. La major part del trajecte de quasi dues hores el fem de nit, la lluna brilla imponent en la foscor i cada cop l’acompanyen més estrelles. Nosaltres som incapaços de reconèixer camins o direccions, sense cap referència que serveixi d’ajut a part de l’estrella polar, però el nostre guia podria fer-ho amb els ulls tancats.

El campament és molt més del que esperàvem: un conjunt de haimes distribuïdes en forma d’U amb una foguera i diverses taules al mig on ens espera un deliciós sopar a base de sopa, tagín de pollastre, fruita i whisky berber, és a dir, te de menta. Gaudim de la companyia d’altres viatgers d’Itàlia, Mèxic i Japó, amb qui compartim impressions i anècdotes viatgeres.

Una nit al desert del Sàhara amb percussió berber

Amb l’estómac ple, ens asseiem al voltant del foc i els guies berbers ens deleixen amb cants i percussió. Quan alcem la mirada, el resplendor de les estrelles dibuixa constel·lacions d’ecos mitològics al firmament, la llum de les quals realça les siluetes de les dunes que ens envolten, evocant la màgia de l’univers visual d’ “El Petit Príncep” de Saint Exupéry. Llàstima que el fred de novembre ens impedeixi fer bivac.

El despertador sona a les sis del matí. Sí, al desert cal un despertador si es vol presenciar l’alba. Tenim quaranta minuts exactes per pujar la duna més alta, de 170 metres. S’ha de fer per la carena i tot i així costa, els peus s’enfonsen a la sorra, que es va colant per les botes. Ho aconseguim. Arribem al cim just quan el sol treu el cap per l’horitzó il·luminant l’immens mar de sorra rogenca que s’estén entre ell i nosaltres fins a elevar-se triomfant en tota la seva plenitud.

Tags: , , ,

About the Author

companysdeviatge

Bloc de viatges de Susanna Rodríguez Rafí (periodista de viatges) i Jordi Bosch Díez (traductor i guionista). Blog de viajes de Susanna Rodríguez Rafí (periodista de viajes) y Jordi Bosch Díez (traductor y guionista).

5 Responses to L’alba al desert d’Erg Chebbi al Marroc

1. Jota says:

Molt bé, company! Jo també vaig tenir la mateixa experiència i la bellesa del desert del Sahara t’emplena l’espèrit. A banda d’això, no sé si vosaltres hi vau veure la gran quantitat de bosses de plàstic que embruten el desert, on arriben arrossegades pels vents. A nosaltres ens va marcar i ens va animar encara més a reciclar, especialment el plàstic!

• Hola Jota!
      Sembla que tothom que ha viscut aquesta experiència en té molt bon record.
      Sí, els residus de plàstic són un problema al Marroc. En el nostre cas, no en vam veure al desert pròpiament, però sí en molts altres llocs. Els guies i d’altres marroquins amb qui vam parlar, ens van comentar que malauradament encara hi ha poca consciència mediambiental i de reciclatge. Esperem que millori i que ho vagin solucionant!

2. Isma Monfort says:

Hola! Em recorda molt a l’experiència que jo vaig tenir també a Merzouga. Tinc entès però que no es considera desert, sinó precisament un Erg. La sorra que formen les dunes provenen del desert del Sahara, però tècnicament no es poden considerar ‘desert’. Tot i això vaig veure certa confusió amb els termes així que tampoc ho podria assegurar. Bones fotos! 😀

• Hola Isma!
      Sí, tu també has estat al Marroc fa poc i hi vas fer una bona ruta, oi? Ho vam estar veient al teu blog just abans de marxar.
      Tens raó, ‘erg’ significa ‘terreny de dunes’ i nosaltres també hem vist i sentit dir ‘desert de Merzouga’ per referir-se a Erg Chebbi. És un matís en matèria de geologia sobre el qual no tenim prou coneixements.
      Això sí, l’experiència de passar la nit entre les dunes i sota els estels, sense contaminació lumínica ni acústica i, sobretot, veure sortir el sol enmig d’aquell paisatge immens és molt emocionant.

• Isma Monfort says:

Totalment d’acord!! La única llàstima en el meu cas és que vam tenir lluna plena, que no ens deixava veure bé les estrelles… en una altra ocasió serà! 😉