Cròniques de viatges Macacos en el bosque de cedros de Azrou

Published on desembre 18th, 2013 | by companysdeviatge

Boscos de cedres i macacos al Marroc

Quin paisatge et ve al cap quan penses en el Marroc? De ben segur que no és un espès bosc de cedres amb macacos enfilats a les branques dels arbres. Per això, quan ens vam assabentar que podíem fer una excursió per un paratge com aquest, no vam dubtar a incloure-ho a la ruta que estàvem organitzant amb Viajes Marrakech.

En ple Atles Mig, situada just a la bifurcació de carreteres que porten a Meknes i Fes, hi ha la localitat d’Azrou, que significa “gran roca” en berber i que rep el seu nom precisament per l’enorme roca que presideix un dels extrems de la ciutat. Aquí ens trobem amb el Zakaria, el guia de muntanya amb qui descobrirem el bosc de cedres. Només conèixer-nos ja ens avisa que farem una excursió d’unes quatre hores i mitja, durant la qual caminarem uns divuit quilòmetres i salvarem un desnivell d’uns 500 metres. Imaginem que vol veure la nostra reacció per anar fent-se a la idea de la nostra predisposició i resistència a l’hora de caminar.

Panoràmica d'Azrou i d'alguns cedres des de la cota més alta de l'excursió.

Panoràmica d’Azrou i d’alguns cedres des de la cota més alta de l’excursió.

Macacos de Berbería al bosc de cedres d'Azrou

Macacos de Berbería al bosc de cedres d’Azrou.

Tot just passat un petit cementiri i a pocs metres de les darreres cases habitades, ja entrem al bosc. El primer tram de camí ens recorda alguns boscos mediterranis, hi ha pins i alzines i algun petit rierol. El Zakaria ens comenta que hi ha força senglars, llops i linx en aquesta zona i de tant en tant fa sorolls amb les mans per avisar-los de la nostra presència i que ni ells ni nosaltres ens enduguem un ensurt. A nosaltres ens fa més il·lusió trobar macacos de Berbería, una espècie de mona endèmica del nord d’Àfrica, que habiten aquest bosc.

Els cedres són actualment arbres protegits. La seva fusta és molt valuosa.

El camí fa pujada durant la primera part de l’excursió, però no es fa gens feixuc, a més la conversa amb el Zakaria és animada. Política, religió, gastronomia, parlem de tot, també de les nostres vides, i és clar, del Marroc. Gairebé sense adonar-nos ens plantem davant d’un dels cedres més alts i antics del bosc. Els cedres són arbres centenaris que fan entre 25 i 50 metres d’alçada, tenen unes branques molt horitzontals i són arbres escassos que només es troben a l’Atles, el Líban, l’Himàlaia i Xipre. La seva fusta és molt valuosa, al Marroc són arbres protegits des de fa relativament poc temps i, de fet, l’hem vist com a element decoratiu a les casbes, madrasses i palaus reials que hem visitat al llarg d’aquest viatge. El Zakaria en destaca també les seves propietats medicinals i és que la fusta de cedre desprèn una olor molt intensa que va molt bé per a la migranya i els problemes respiratoris.

Dinar a 1.900 metres d'alçada amb vistes panoràmiques d'Azrou

Dinar a 1.900 metres d’alçada amb vistes panoràmiques d’Azrou.

Aviat arribem a un espectacular mirador a 1.900 metres d’alçada amb fantàstiques vistes d’Azrou i de tota la vall i aprofitem per fer un mos. Crida l’atenció que en aquesta zona de l’Atles marroquí, les teulades de les cases deixen de ser planes i copien la forma triangular típicament europea. El motiu principal és la neu: a prop d’aquí hi ha unes pistes d’esquí i també la petita població d’Ifrane, coneguda com “la Suïssa del Marroc”. Tot un contrast amb la resta del país.

Després de dinar, el camí fa baixada. Travessem grans explanades que limiten amb el bosc de cedres, on ens creuem algun berber semi-nòmada que carrega llenya, i baixem per una petita tartera que desemboca a una carretera gens transitada que ens porta al punt de partida. Davant de la mesquita d’Ennour, al centre d’Azrou, ens acomiadem del Zakaria i d’una excel·lent excursió.

Camí de tornada cap a Azrou per la vall.

Tags: , , , , ,

About the Author

companysdeviatge

Bloc de viatges de Susanna Rodríguez Rafí (periodista de viatges) i Jordi Bosch Díez (traductor i guionista). Blog de viajes de Susanna Rodríguez Rafí (periodista de viajes) y Jordi Bosch Díez (traductor y guionista).

6 Responses to Boscos de cedres i macacos al Marroc

1. JULIA says:

Buenas, estamos buscando hacer esta misma ruta este fin de semana!
    como localizamos a Zacaria? gracias de antemano!!

2. Alejo García Rodríguez says:

Esta misma especie de macaco habita también en un punto de la Península Ibérica. ¿Sabéis dónde?… Exacto: en el Peñón de Gibraltar, donde fueron introducidos por las tropas británicas en el s. XVIII.

• Hola Aleix!
      Así es. Y por lo que hemos leído también hay en Argelia.
      A ver si te animas algún día a escribir sobre alguno de tus viajes de naturaleza, fauna y avistamiento de aves 😉

3. No sabíem que hi havien tan pocs boscos de cedres al món! Quins contrastos que té Marroc, Kashbas, desert, boscos…els mil-i-un paisatges! Nosaltres també volem!