Catalunya

Published on d’octubre 3rd, 2013 | by companysdeviatge

Ulldeter, senderisme als Pirineus

Amb pics propers als 3.000 metres d’alçada, el circ muntanyós d’Ulldeter s’alça majestuós als Pirineus Orientals. Bastiments, també conegut com Pic del Gegant, és el cim més alt i el més famós i és la fita que et proposem en aquest article, passant primer pel Pic de la Dona, i aprofitant també per explorar dos pobles molt característics de la zona, Camprodon i Setcases.

Típica imatge de Camprodon

Un passeig per Camprodon ens transporta al segle XII, quan el seu emblemàtic Pont Nou, el pont de pedra que hi ha al bell mig de la vila i per on passa el riu Ter, era de pas obligat per a qui volia arribar a la Cerdanya. Just a sota, hi ha Cal Xec, la més famosa de les botigues d’embotits artesans que hi ha i on el bull i la llonganissa fan una olor irresistible. Si ens endinsem al carrer comercial, ple de botigues i cafès amb encant, aviat arribem al Monestir de Sant Pere, que es conserva dempeus, tot i les històriques guerres patides al poble. A l’altra banda del riu, les torres i mansions del Passeig Maristany són testimoni de l’auge de Camprodon com a lloc d’estiueig a principis del segle XX.

El Pont Nou i cases damunt del riu Ter

Bull i altres embotits de Cal Xec

Pocs kilòmetres més amunt, en direcció a l’estació d’esquí de Vallter 2000, hi ha l’encara més petita i antiga vila de Setcases. Els carrers empedrats i costeruts i les pintoresques cases de pedra i fusta típiques d’alta muntanya, amaguen l’origen del seu nom.

Setcases des del mirador de La Creueta

Segons la llegenda, una família de ramaders formada per un pare i set fills pasturaven les ovelles per la zona quan va començar a nevar. Era el primer cop que els fills veien neu i el pare els va explicar que la neu acabaria cobrint tota l’herba i llavors les ovelles moririen de fam. Van baixar de les muntanyes i passada la vall de Carlat, van trobar una flor de saüc i van decidir quedar-se allí. Cadascun dels fills va construir la seva cabana i el poble actual es va anar fent al voltant d’aquestes set cabanes inicials i d’aquí el nom de Setcases. Des del mirador de La Creueta gaudim d’una panoràmica del poble, la vall del Ter i les muntanyes.

Un excel·lent campament base per fer excursions com la que proposem és el nou refugi d’Ulldeter, on passem la nit i compartim vetllada amb excursionistes d’arreu que també exploren la zona.

Cap a les nou del matí comencem el camí del GR11 que surt de la dreta de les pistes d’esquí de Vallter 2000, a pocs minuts del refugi. És un primer tram fàcil, però força costerut, i ràpidament els edificis i el pàrking es veuen diminuts sota nostre. Aviat hem de triar si continuem pel caminet o ens enfilem més directes seguint una indicació que diu “Mentet”. Sigui com sigui, s’arriba al mateix punt: el Coll o Portella de Mentet, port de comunicació entre el Ripollès i el Conflent que ja ofereix unes bones vistes a 2.411 metres d’alçada.

Cim del Pic de la Dona i Bastiments al fons

Continuem pujant pel sender de l’esquerra, el vent bufa amb ganes i fa notar una mica de fred a les mans, tot i el sol que llueix. No hi ha arbres ni gaire vegetació, són camins pedregosos, semblants a les tarteres, i els cims de les muntanyes són molt arrodonits. Cap a dos quarts d’onze del matí ja som al Pic de la Dona (2.704 metres), on gaudim d’un cel ben blau i assolellat i de les magnífiques vistes de les muntanyes del Canigó i el Carlit, entre d’altres. Intrèpids corredors de muntanya al més pur estil Kilian Jornet ens avancen i, fins i tot, trobem un ciclista decidit a baixar sobre dues rodes tot el que nosaltres tot just hem pujat.

Cim de Bastiments o del Gegant

El sender cap al Pic de Bastiments dóna una mica de treva, primer baixa una mica i després continua pla, tot carenejant cap al nord-oest, i a l’esquerra es veuen les pistes d’esquí i alguns remuntadors. Aviat tornem a pujar per salvar les Xemeneies de Bacivers i el Puig d’Ombriaga, amb molta pedra un tant relliscosa, però recompensa la imatge del Circ de Bacivers amb l’estany al fons. Enrere observem el camí ben definit que hem seguit des del Pic de la Dona i davant només queda un últim tram amb un fort desnivell fins arribar al cim de Bastiments (2.881 metres). Ara les vistes són impressionants miris o miris, 360 graus dels Pirineus i la Vall del Freser i el Pic de l’Infern ben a prop.

Circ de Bacivers i vista enrere cap al Pic de la Dona

Són les dotze del migdia, el sol pica fort i baixem gairebé corrent pel Coll de la Marrana, és més fàcil i menys pesat deixar-se lliscar per les roques soltes tot seguint la inèrcia de la muntanya que intentar frenar. Molts excursionistes pugen a Bastiments per aquest camí, directes des de Vallter 2000 o procedents de la Vall de Núria, una travessa molt habitual. Ja a baix, als peus del Gegant hi ha el naixement del riu Ter, d’aquí el nom d’Ulldeter, i les seves aigües són ben fredes i cristal·lines. Al costat encara hi ha les restes del refugi originari, dinamitat durant el franquisme per evitar que els maquis l’utilitzessin, i una mica més avall hi ha el refugi actual. Un bon final per a una excursió assequible i molt maca, d’unes cinc hores si es fa tranquil·lament, i per a un cap de setmana de desconnexió i natura.

Naixement del riu Ter als peus de Bastiments

Si encara tens temps per fer alguna visita més per la zona, et recomanem el poble de Beget.

Tags: , , , , , , ,

About the Author

companysdeviatge

Bloc de viatges de Susanna Rodríguez Rafí (periodista de viatges) i Jordi Bosch Díez (traductor i guionista). Blog de viajes de Susanna Rodríguez Rafí (periodista de viajes) y Jordi Bosch Díez (traductor y guionista).